Vi var på semester förra sommaren på Englands sydkust
och då besökte vi bl.a. livräddningsstationen i Exmouth så när jag fick en
byggsats av en livräddningskryssare från Model Slipway så var det naturligtvis
en från Exmouth det skulle vara.
Forward Birmingham byggdes av medel som samlats in i Birmingham till RNLI (Royal National Lifeboat Institute). Det är en båt i Trentklassen som är 14 meter lång. Totalt byggdes det 38 båtar i klassen, byggda mellan 1991 och 2004. De är utrustade med två Man DZ2840LXE dieslar på 808 hästar var. Man har 4100 liter diesel i tankarna som ger en räckvidd på ca 10 timmar på full gas med en marginal på 10% i reserv. Längden är 14,26 meter, bredden 4,53m och deplacementet 25,5 ton. Kostnaden för varje båt är mellan 1 till 1,3 miljoner pund. Konstruktionen är i kompositmaterial och båten är självresande, vilket betyder att även om båten slår runt reser den sig på rätt köl av sig själv.
Forward Birmingham byggdes som nummer 12, därav anropet 14-12 som betyder den 12 båten som är 14 meter lång. Båten sjösattes 1995 och var stationerad i
Exmouth från 6:e juli 1996 till 20:e maj 2008. Under denna tid var den på 233
uppdrag och räddade livet på 210 personer. Sedan 2008 är den en del av
reservflottan och rycker in på olika livräddningsstationer runt om Storbritannien
och Irland när en ordinarie båt är under reparation eller ombyggnad.
Anledningen till att båten ersattes 2008 var inte att den var utsliten utan att sandbanken vid floden Exes mynning gjorde att det var svårt att passera vid lågvatten. Hon ersattes därför av en mindre båt som kunde sjösättas från en ramp direkt från stranden.