Bygglogg RNLI Forward Birmingham, del 3, skrovet

Har nu börjat bygga och det första som ska göras är att borra en hel mängd hål i glasfiberskrovet. Sedan ska dessa fyllas med något. Alltså är det redan dax för inprovning av propelleraxlar, stöden för dessa samt rodren.

Att passa in i synnerhet propelleraxlarna med  dess stöd som inte är helt enkelt att få på plats. Dels ska de passas in så att de har samma måt både till höger och vänster och sedan ska de sitta rakt bakom respektive roder. Passar också in slingerkölarna som sitter så att propeller och roder ska vara skyddade om båten går på grund.

Limmar fast propelleraxlar, stöden för dessa samt roder med epoxilim efter det att jag riktat in allting om inte på en tiondels milimeter så i alla fall i närheten. Efter att säkrat allting med tvingar och tape åker jag bort och räknar med att allt ska ha härdat och vara klart för att fortsätta att bygga när jag kommer hem. Tyvärr blev så inte fallet. Ett av stöden till ena propelleraxeln som verkade sitta fast så ordentligt har glidit ner på ena sida och nu är det inte alls rakt. Härdningen har dock fungerat så alternativen är att antingen förska bryta upp limmningen utan att skada någonting eller att leva med att det är lite snett. Slutsatsen blir att den ena propellern inte sitter rakt framför det ena rodret.
Suck!!

Limmar sedan fast slingerkölarna och nu börjar det bli dax att försöka passa in motorerna efter propelleraxlarna. Har valt att använda de rekommenderade motorerna i
bruksanvisningen. Börjar också att limma fast de lister som ska sitta på insidan av skrovet och som sedan ska stödja däcket.

Kan inte hålla mig längre utan nu är det dags att måla utsidan på skrovet med första lagret grundfärg. Precis som förra året när jag byggde min Puffer så sker detta utomhus med sprayburkar från Biltema. Grannarna undrar som vanligt vad man håller på med. Tyvärr börjar nu snön tina också och snö faller ner från taket både på mig och på båten. Tyvärr har inte färget torkat ännu och det blir en hel det extraarbete att få ordning på de ställen där snön landar.

Sedan fortsätter arbetet med att limma lister längst insidan på skrovet. Det behövs många klämmor medan limmet torkar då det är många krökar som listerna ska följa.

Nu börjar jag också limma ihop de balkar som ligga under däcket. Det är totalt fyra stycken som ska limmas ihop så att de bildar i-balkar. Det finns också uttag och jack på dessa så det gäller att få dem åt rätt håll. Limmar också på en list till innanför den första listen på insidan av skrovet. Det är mycket lättare med denna list och det krävs inte alls så många klämmor för att hålla fast den.

Nu har också snön smält ute så mycket att jag kommer in i förrådet och hämta ut sågbänken som ger än mycket bättre arbetshöjd än om man använder en snödriva.

Nu kommer motorfästen på plats och även roder och roderlänkar. Trälisten är till för att fästa brickan med radio och elektronik. När jag ska limma fast ibalkarna i skrivet så får jag lite problem. Listerna är så långa att jag blir osäker på måtten på bruksanvisningen.
Limmar jag fast listerna efter måttet på ritningen som verkar vara mitt på listen blir listen som går från mitten på den tvärgående listen till akterspegeln för lång och måste kapas 4 mm. Om måttet istället ska gälla till ändan på den tvärgående listen passar allt perfekt. Bestämmer mig för det sistnämnda då det längre fram finns beskrivet att lister som ska gå framåt och ansluta till motsvarande lister i fören är en aning för långa just för att hantera problem med att avstånden inte stämmer så det är bara att kapa
dessa.
Ännu ett misstag.
Även listerna i fören är det problem med men här är det att det är så svårt att mäta
ut vart listerna ska sitta på grund att det inte finns någon enkel referenspunkt.
Jag spacklar också fast listerna längst sidorna. Detta är mycket enkelt att göra med hjälp av fingrarna om man ha engångshandskar. Det är mycket svårare att komma åt om man använder någon spackelspade.

Märker ut vattenlinjen, och maskar av så att jag kan måla botten med rätt bottenfärg. Intressant nog så är det exakt samma färg  som ska användas som jag har på bilen, Toyota Superred.

Lämna ett svar