Bygglogg RNLI Forward Birmingham, del 6, målning och provkörning

Så är det dax att börja måla resten av skrovet. Börjar med att maskera av botten som redan är färdigmålat. Använder aluminiumfolie som är mycket lättare att forma så det passar än papper samt Scots nya maskeringstape. Den senare fungerar utmärkt och sitter inte så hårt men håller ändå tätt.

Skrovet målas med Humbrol mörkblå färg i tre lager. Sedan är det dax att ordna vattenlinjen som är en vit dekal och inte målat. Det blir mindre att maskera och eftersom hela skrovet ska klarlackas efteråt kommer den att sitta ordentligt. Sedan ska alla alla andra dekaler på plats. Har beställt en komplett sats med de rätta dekalerna för Forward Birmingham i RNLIs nya målning från England och allt passar utmärkt.

När hela skrovet är klart så ska det klarlackas för att ge ytterligare styrka och glans. Livräddningsbåtar är några av de få båtar som faktiskt ska ha en högglans enligt mig. Enda andra undantaget jag kan komma på just nu är fritidsbåtar. Alla andra båtar och fartyg blir oftast bättre med sidenmatt eller helt matt finish. Sprejar med Humbrol klarlack men någonstans har det blivit fel och den första burken jag använder är inte klarlack alls trots vad som står på locket utan röd färg.

PANIK

Lyckas dock torka av skrovet med lösningsmedel och rädda allting. Kollar nästa burk genom att spruta på en planka bredvid först pch nu stämmer det. Tyvärr räcker inte en burk till att spreja allting två gånger lagret. Eftersom man är lat tar jag då en burk med Biltemas hobbyfärg som jag har på hyllan. Har använt den förut på Humbrols färger så jag ser inget konstigt i detta. Det hade dock blivit mindre arbete att åka och köpt en burk till. Plötsligt reser sig färgen på ett par ställen på skrovet.

PANIK

Vet inte varför men på två ställen reagerar färgerna med varandra och lacken blir förstörd här. Det går inte att torka bort utan det hela får torka och sedan blir det till att försöka slipa ner de ställen på skrovet som bivit förstörda. Skulle man gjo det riktigt ordentligt borde man nog slipat ner hela skrovet men jag nöjer mig med att göra om de ställen som blivit förstörda. Efter ommålning så syns det dock i ”fel” ljus att det är områden på skrovet som har blivit ommålade. I vattnet syns det dock ingenting.

Det börjar bli dax för vårdoppa så en snabb montering av trimplanen och det ska bli provkörning. På plats i Frösundavik plastas hela öppningen där överbyggnaden ska var in och tejpas fast. Sedan åker hon i sjön. Ligger rätt i vattnet men lite högt vilket kommer att bli rätt när överbyggnaden kommer på plats så småning om. Efter lite justeringar av gasen sä bär det av. Manöverförmågan är helt enastående jämfört med min puffer. Man kan i princip snurre runt sin egen axel och man har bra kontroll även vid back. Båten är inte planande så vid full gas drar man upp rejäla svallvågor. Känns som om man konkurerar med Vaxholmsbolaget här.

Efter någon minut blir det plötsligen problem att manövrera. Ena motorn verkar inte hänga med. Efter en del trixande kommer jag inte till kajen och efter en del felsökning konstateras att den ena utgående säkringen har gått. Anledningen är att jag glömt att byta ut den 10A som följde med vid köpet till den 20A som faktiskt ska sitta där. Har dock inte med några säkringar men går upp till bilen för att kolla om jag kan låna någon där. I Toyota har man dock gått över till de nya mindre bilsäkringarna så de passar inte.

Kommer dock på att jag faktiskt inte använder den tredje strömkretsen på kretskortet som fördelar den inkommande strömmen. Den ska vara till alla tillbehör som ännu så länge bara finns i mina tankar. Sagt och gjort, jag lånar den 10A säkring som sitter här och sätter in den där den trasiga satt istället. Tanken är att om man inte kör så fort borde det gå att köra ett tag till. I tanken var det en bra idé och lite försiktigt kör jag vidare. Efter ett par minuter blir det totalstopp. Ingenting fungerar. Det blir att låta båten driva in till land och felsöka igen. Denna gång är det en annan säkring som gått den som förutom lämna ström till ena fartreglaget också driver mottagaren.

Slutsats, säkringar är bra och många gånger nödvändinga att ha i sin kontruktion men kom ihåg att sätta in rätt säkringar på alla ställen från början och att dessutom ha med säkringar i rätt värden när man ska köra.

Lämna ett svar